Przedstawiamy Państwu fragment raportu na temat polskiego rynku prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych. Pełna wersja raportu znajduje się na stronie www.raportyubezpieczeniowe.pl
Raport „
Rynek prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych 2010” zawiera informacje na temat aktualnej oferty Towarzystw Ubezpieczeniowych w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, kalendarium wprowadzania nowych produktów ubezpieczeniowych na polski rynek oraz opis sytuacji na rynku ubezpieczeń zdrowotnych przez pryzmat pracy nad reformą zdrowia. Poniżej przedstawiamy fragmenty raportu.
W 2010 roku wartość rynku prywatnej opieki medycznej w Polsce wyniosła około 31 mld zł. Według szacunków firmy badawczej PMR do 2012 roku rynek będzie powiększał się o co najmniej 10 proc. rocznie.
Rynek Ubezpieczeń Zdrowotnych
Firma doradcza PWC obliczyła, że w minionym roku w prywatnych szpitalach oraz na wizyty w prywatnych gabinetach i niewielkich przychodniach Polacy wydali 7 mld zł.
Dobra passa prywatnych lecznic jest rezultatem popularności abonamentów korporacyjnych, czyli koszyka usług medycznych w prywatnych przychodniach nabywanych przez firmy dla pracowników. Wynika ona także z faktu, że towarzystwa ubezpieczeniowe coraz częściej rozszerzają swoją ofertę o produkty związane z ubezpieczeniem zdrowotnym. W ubiegłym roku z tego typu pakietów skorzystało około 1,5 mln Polaków, a z polis ubezpieczeniowych kolejne 400 tys.
Niezbyt wysoki standard, jaki prezentuje publiczna służba zdrowia, to kolejny powód wzrostu popularności prywatnych placówek. W konsumenckim rankingu, który przygotowali niezależni specjaliści z brukselskiego ośrodka Health Consumer Powerhouse, na 31 ocenianych państw, Polska zajęła 25. miejsce (ranking dotyczył 2009 roku).
Raport „Opinie o opiece zdrowotnej” przeprowadzony w lutym 2010 roku przez CBOS pokazał, że
3/4 Polaków jest niezadowolonych z działającej w Polsce opieki zdrowotnej (to o 12 punktów procentowych więcej niż w 2009 roku). Jedynie 22% wyraziło zadowolenie z niej (przy 34% w 2009 roku).
CBOS zapytał Polaków o dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne. Z odpowiedzi respondentów jasno wynika, że liczba zwolenników powoli, ale rośnie. Ponad jedna trzecia ankietowanych (36%) wyraża zainteresowanie tym produktem, ale wciąż 55% nie zgadza się na dobrowolne opłacanie dodatkowego ubezpieczenia. W porównaniu ze stanem sprzed dwóch lat uszczuplił się (o 6 punktów procentowych) odsetek osób stanowczo mu niechętnych.
Przynależność społeczno-zawodowa ankietowanych w bardzo dużym stopniu determinuje to, jak rozkłada się podział na zwolenników i przeciwników dodatkowych opłat. Im respondenci są młodsi, lepiej wykształceni, mają wyższe dochody na osobę w rodzinie lub też mieszkają w większym mieście, tym przyzwolenie na proponowaną zmianę jest częstsze. Największą popularnością koncepcja dodatkowych opłat cieszy się wśród kadry kierowniczej, specjalistów z wyższym wykształceniem oraz osób, które pracują na własny rachunek. Dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne nie podoba się przede wszystkim rolnikom, emerytom i rencistom.
Prywatne Ubezpieczenia Zdrowotne
Polska jest krajem, w którym termin prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego nie występuje w przepisach prawa. Co więcej, polski ustawodawca nie przewidział żadnych ulg i zwolnień podatkowych związanych z podpisaniem umowy prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego.
Może wydawać się, że rynek prywatnej opieki zdrowotnej (usługi abonamentowe i ubezpieczenia) rozwija się szybko -
co trzecia złotówka w systemie zdrowotnym jest bowiem wydatkowana z prywatnej kieszeni. Pomimo tego, rozwój rynku napotyka na wiele przeszkód (niektórzy eksperci twierdzą nawet, że prywatne usługi zdrowotne wciąż znajdują się w początkowej fazie rozwoju). Z pewnością problemem są wysokie składki. Ich obniżenie nastąpi w momencie, gdy do ubezpieczenia przystąpi większa liczba osób.
Abonament vs. Ubezpieczenia
Kluczowym architektem komercyjnego rynku usług zdrowotnych w Polsce są firmy abonamentowe.
Kolejnym po abonamentach płatnikiem komercyjnym są ubezpieczenia. Inne rynki cechuje odwrotna relacja - to ubezpieczenia odgrywają wiodącą rolę.
W Polsce abonamenty pojawiły się na rynku przed polisami. Z tego zapewne powodu Polacy częściej wybierają abonamenty medyczne niż prywatne ubezpieczenia zdrowotne. W ostatnim czasie zauważa się jednak
wzrost popularności polis. Jest to spowodowane tym, że ubezpieczenia są niezależne od danej sieci operatorów, np. osoby ubezpieczone w Allianz mogą korzystać z usług 650 różnych placówek, a klienci Signal Iduny mają do wyboru 700 ośrodków i 80 szpitali.
Ubezpieczenia zdrowotne są dostępne na rynku od niedawna.
W Polsce ciągle nie ma przepisów prawnych określających reguły działania tych ubezpieczeń i abonamentów oferowanych przez prywatne kliniki. Nie wiadomo także, jak miałoby wyglądać współdziałanie ubezpieczeń zdrowotnych z systemem państwowej opieki zdrowotnej.
Te problemy nie zniechęcają jednak ubezpieczycieli, którzy systematycznie wzbogacają swoje oferty w tym zakresie. Nierzadko proponują klientom
lepsze warunki cenowe od prywatnych klinik. Potrafią także dostosować skalę ochrony do konkretnych potrzeb klientów. Towarzystwa ubezpieczeniowe, poprzez współpracę z szeregiem placówek medycznych, oferują większą możliwość wyboru. Niektórzy ubezpieczyciele umożliwiają klientom dowolnie wybierać placówki, refundując koszty leczenia do limitów ustalonych w umowie. Pracodawcy z kolei mogą dowiedzieć się, ilu pracowników korzystało z usług medycznych, jaka jest cena tych usług, jaka jest liczba placówek.
Osoby posiadające ubezpieczenia zdrowotne liczy się już w setkach tysięcy.
Bardzo prawdopodobne, że
produktem, który znacząco wpłynie na przyszły obraz rynku, będą ubezpieczenia szpitalne. Uzupełniają one ofertę oraz stwarzają nową wartość dla klienta.
Ubezpieczenia szpitalne
Mimo że w świetle obowiązujących uregulowań prywatne ubezpieczenia szpitalne są jedynym alternatywnym źródłem finansowania dla szpitali publicznych, na razie nie zostały wystarczająco docenione. A ich potencjał jest naprawdę spory. Z czasem mogłyby stać się dla świadczeniodawców ważnym strumieniem dochodów. Jednakże brak precyzyjnych przepisów w tym zakresie przeszkadza w ich rozwoju.
Oprócz powyższych fragmentów w raporcie znajdą Państwo wiele informacji na temat m.in. ubezpieczeń lekowych, NFZ, nowości na rynku, kampanii promocyjnych ubezpieczycieli czy reformy zdrowia.
Magdalena Witkiewicz
m.witkiewicz@raportyubezpieczeniowe.pl
RaportyUbezpieczeniowe.pl powstały z myślą o tym, by dostarczać Klientom wszystkich potrzebnych informacji na temat rynku ubezpieczeniowego. Szczególny nacisk kładziony jest na marketing oraz sprzedaż ubezpieczeń. Grupą docelową raportów są pracownicy zakładów ubezpieczeń (kadry zarządzającej średniego i wyższego szczebla), agenci, pośrednicy, doradcy finansowo-ubezpieczeniowi, oraz wszyscy ci, którzy są zainteresowani tematyką ubezpieczeń.
Właścicielem marki
RaportyUbezpieczeniowe.pl jest firma Efekt Motyla zajmująca się outsourcingiem usług marketingowych. Tworzą ją doświadczeni marketerzy – analitycy, graficy, copywriterzy i specjaliści ds. PR. Ich celem jest pomoc firmom w rozwijaniu skrzydeł w biznesie i osiąganiu jak największych efektów, przy możliwie najniższym wkładzie finansowym.
Szczegółowe informacje dostępne od na stronie www.RaportyUbezpieczeniowe.pl